Τίτλος Δράσης:“ Μικροί εθελοντές σε δράση : Πρασινίζουμε τη γειτονιά μας”
Σχολική Μονάδα : 6ο Δημοτικό σχολείο Σταυρούπολης
Τάξη /Τμήμα: Β΄ Δημοτικού , τμήμα 1 και 2
Θεματικό Πεδίο: 11,13,4,15
Σύντομη περιγραφή της Δράσης
Η δράση με τίτλο «Μικροί Εθελοντές σε δράση: Πρασινίζουμε τη γειτονιά μας» υλοποιήθηκε με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τον εθελοντισμό και την αλληλεγγύη. Αφού οι μαθητές κατανόησαν τις έννοιες και τις αξίες που συνδέονται με τον εθελοντισμό και γνώρισαν οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών αποφάσισαν να εθελοντικά να κάνουν δράσεις στο όμορο υιοθετημένο παρκάκι με στόχο να πρασινίσουν τη γειτονιά τους.
Μάθημα ή τομέας του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων που εντάσσεται: Η δράση εντάσσεται στα εργαστήρια δεξιοτήτων με τίτλο : "Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη."
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Η δράση πραγματοποιήθηκε στο παρκάκι που βρίσκεται δίπλα στο σχολείο και σε χώρους του σχολείου. Οι μαθητές συμμετείχαν σε υπαίθριες δραστηριότητες περιβαλλοντικής φροντίδας και παρατήρησης, καθώς και σε συνεργατικές δράσεις εντός της σχολικής κοινότητας. Φάσεις Υλοποίησης Δράσης Διερεύνηση ( Διάρκεια 2 διδακτικές ώρες) Συζητήθηκε η έννοια του εθελοντισμού, της Αλληλεγγύης , της προσφοράς και της ενεργού συμμετοχής στην κοινότητα. Μέσα από παραδείγματα καθημερινών πράξεων προσφοράς και συνεργασίας, οι μαθητές/τριες εξέφρασαν τις απόψεις τους σχετικά με το πώς μπορούν να συμβάλουν θετικά στην κοινωνική ζωή. Ακολούθησε συζήτηση για δράσεις που μπορούν να οργανώσουν ως «μικροί εθελοντές» στη γειτονιά και στο σχολείο τους.
Προετοιμασία/Σχεδιασμός (3 διδακτικές ώρες)
Οι μαθητές συμμετείχαν στον συλλογικό σχεδιασμό της εθελοντικής δράσης. Μετά από συζήτηση αποφασίστηκε από την ολομέλεια της τάξης να γίνει μια εθελοντική δράση στο παρκάκι της γειτονιάς για τους εξής λόγους:
α) Να συμβάλουν ενεργά στη βελτίωση της εικόνας της γειτονιάς τους. β) Να συνεχίσουν το πρόγραμμα φυτεύω και υιοθετώ ένα δέντρο. Στο πλαίσιο της προετοιμασίας, πραγματοποιήθηκαν συζητήσεις σχετικά με τη σημασία της συνεργασίας, της υπευθυνότητας και της αλληλεγγύης. Παράλληλα έγινε επικοινωνία με την υπεύθυνη της Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και το δασαρχείο και έτσι προμηθεύτηκαν μικρούς θάμνους για φύτευση .
Υλοποίηση (5 διδακτικές ώρες)
Ενδεικτικά πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω δραστηριότητες:
Σχολική Μονάδα : 6ο Δημοτικό σχολείο Σταυρούπολης
Τάξη /Τμήμα: Β΄ Δημοτικού , τμήμα 1 και 2
Θεματικό Πεδίο: 11,13,4,15
Σύντομη περιγραφή της Δράσης
Η δράση με τίτλο «Μικροί Εθελοντές σε δράση: Πρασινίζουμε τη γειτονιά μας» υλοποιήθηκε με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τον εθελοντισμό και την αλληλεγγύη. Αφού οι μαθητές κατανόησαν τις έννοιες και τις αξίες που συνδέονται με τον εθελοντισμό και γνώρισαν οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών αποφάσισαν να εθελοντικά να κάνουν δράσεις στο όμορο υιοθετημένο παρκάκι με στόχο να πρασινίσουν τη γειτονιά τους.
Μάθημα ή τομέας του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων που εντάσσεται: Η δράση εντάσσεται στα εργαστήρια δεξιοτήτων με τίτλο : "Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη."
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
- Να κατανοήσουν τη σημασία του εθελοντισμού και της συνεργασίας για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στη γειτονιά τους.
- Να καλλιεργήσουν δεξιότητες συνεργασίας, επικοινωνίας και ενεργού συμμετοχής.
- Να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση και την υπευθυνότητά τους μέσα από βιωματικές δράσεις.
- Να αναπτύξουν οι μαθητές περιβαλλοντική συνείδηση και υπεύθυνη στάση απέναντι στον δημόσιο χώρο.
Η δράση πραγματοποιήθηκε στο παρκάκι που βρίσκεται δίπλα στο σχολείο και σε χώρους του σχολείου. Οι μαθητές συμμετείχαν σε υπαίθριες δραστηριότητες περιβαλλοντικής φροντίδας και παρατήρησης, καθώς και σε συνεργατικές δράσεις εντός της σχολικής κοινότητας. Φάσεις Υλοποίησης Δράσης Διερεύνηση ( Διάρκεια 2 διδακτικές ώρες) Συζητήθηκε η έννοια του εθελοντισμού, της Αλληλεγγύης , της προσφοράς και της ενεργού συμμετοχής στην κοινότητα. Μέσα από παραδείγματα καθημερινών πράξεων προσφοράς και συνεργασίας, οι μαθητές/τριες εξέφρασαν τις απόψεις τους σχετικά με το πώς μπορούν να συμβάλουν θετικά στην κοινωνική ζωή. Ακολούθησε συζήτηση για δράσεις που μπορούν να οργανώσουν ως «μικροί εθελοντές» στη γειτονιά και στο σχολείο τους.
Προετοιμασία/Σχεδιασμός (3 διδακτικές ώρες)
Οι μαθητές συμμετείχαν στον συλλογικό σχεδιασμό της εθελοντικής δράσης. Μετά από συζήτηση αποφασίστηκε από την ολομέλεια της τάξης να γίνει μια εθελοντική δράση στο παρκάκι της γειτονιάς για τους εξής λόγους:
α) Να συμβάλουν ενεργά στη βελτίωση της εικόνας της γειτονιάς τους. β) Να συνεχίσουν το πρόγραμμα φυτεύω και υιοθετώ ένα δέντρο. Στο πλαίσιο της προετοιμασίας, πραγματοποιήθηκαν συζητήσεις σχετικά με τη σημασία της συνεργασίας, της υπευθυνότητας και της αλληλεγγύης. Παράλληλα έγινε επικοινωνία με την υπεύθυνη της Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και το δασαρχείο και έτσι προμηθεύτηκαν μικρούς θάμνους για φύτευση .
Υλοποίηση (5 διδακτικές ώρες)
Ενδεικτικά πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω δραστηριότητες:
- Πίνακας ιδεοθύελλας με έννοιες του εθελοντισμού ( βοήθεια, στήριξη, προσφορά)
- Ομαδικά παιχνίδια για ενίσχυση δεσμών μεταξύ μαθητών.
- Προσέγγιση της έννοιας του εθελοντισμού με βιωματικά παιχνίδια(βοηθώ το συμμαθητή μου σε μια δύσκολη στιγμή.
- παρακολούθηση βίντεο με εθελοντικές δράσεις.
- Παραλαβή των θάμνων από το δασαρχείο και φροντίδα τους μέσα στην τάξη μέχρι να ολοκληρωθεί η δράση.
- Επικοινωνία-Διάχυση (1 διδακτική ώρα )
- Φύτευση θάμνων στο παρκάκι με παρουσία του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων , των γονέων των μαθητών/τριών της Β΄τάξης και κατοίκων της τοπικής κοινωνίας.
- Ενημέρωση και ξενάγηση στο παρκάκι των μαθητών /τριών του Νηπιαγωγείου για τη δράση από μια ομάδα μαθητών/τριών της Β΄ τάξης.
- Αναστοχασμός (1 διδακτική ώρα ) Οι μαθητές/τριες δρώντας ως εθελοντές και με την εμπειρία που απόκτησαν με την ολοκλήρωση της της δράσης εξέφρασαν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους. Κατανόησαν πόσο σημαντικό είναι να συνεργάζεσαι αρμονικά με στόχο να προσφέρεις για το κοινό καλό. Ένιωσαν ενεργά μέλη της σχολικής κοινότητας και της κοινωνικής ζωής. Απαντώντας σε ένα ερωτηματολόγιο αξιολόγησαν τη συμμετοχή τους και εξέφρασαν την επιθυμία τους να συμμετέχουν ως υπεύθυνοι και ενεργοί πολίτες και στο μέλλον σε παρόμοιες δράσεις .